single

Odporność w ciąży – jak o nią dbać?

W okresie ciąży właściwości ochronne kobiecego ciała są zmniejszone. Pogorszenie stanu zdrowia przyszłej matki może negatywnie wpłynąć na dziecko, dlatego kobieta powinna szczególnie uważać na swoją odporność. W tym okresie, szczególnie na tle pandemii koronawirusa, bardzo ważne jest monitorowanie stanu zdrowia, zapobieganie chorobom i utrzymywanie układu odpornościowego w jak najlepszym stanie.

Przyczyny obniżonej odporności u kobiet w ciąży

Immunosupresja (tłumienie odporności) podczas ciąży jest normalnym procesem, który zapobiega odrzuceniu zarodka. Ciało kobiety postrzega płód jako ciało obce, więc jeśli funkcje odpornościowe matki nie ulegną pogorszeniu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że dojdzie do poronienia. Z drugiej strony odporność może ulec pogorszeniu z przyczyn zewnętrznych. Obejmują one:

• niewłaściwe odżywianie;

• zmiany poziomów hormonalnych;

• stres, niepokój;

• niska aktywność fizyczna;

• brak minerałów i witamin;

• niewłaściwe wzorce snu;

• słaba praca przewodu pokarmowego.

Dlatego tak niezwykle ważne jest zadbanie o wsparcie odporności kobiet w ciąży, aby zapobiec rozwojowi różnych chorób.

Oznaki osłabienia odporności

Wraz ze spadkiem funkcji ochronnych kobieta doświadcza ogólnego złego samopoczucia, które wiąże się ze zmianami hormonalnymi w organizmie. Toksykoza, choć budzi pewne obawy, jest naturalnym stanem towarzyszącym procesowi ciąży. Jeśli odporność kobiety jest znacznie obniżona, towarzyszą jej następujące objawy:

• ból głowy;

• bladość, suchość skóry;

• zawroty głowy;

• nadmierne pocenie;

• bezsenność;

• łamliwe włosy;

• krwawiące dziąsła.

Wszystkie te objawy wskazują, że kobieta powinna pomyśleć o poprawie funkcjonowania swojego układu odpornościowego.

Jak wzmocnić odporność u kobiet w ciąży

W okresie ciąży zaleca się maksymalne ograniczenie przyjmowania leków, dlatego tylko ogólne sposoby promowania zdrowia mogą przyczynić się do zwiększenia ochronnych właściwości kobiecego organizmu. Około 70% odporności zależy od prawidłowego funkcjonowania jelit. Z tego powodu bardzo ważne jest, aby kobieta stosowała zdrową i pożywną dietę bogatą w owoce i warzywa. W czasie ciąży lepiej zrezygnować ze smażonych, tłustych, wędzonych potraw. Należy wybierać chude mięso, produkty mleczne, orzechy, ser i gruby chleb. Jedz częściej, ale w małych porcjach, aby uniknąć nadmiernego przybierania na wadze.

Witaminy

Nie zapomnij o witaminach. Poza składnikami odżywczymi zawartymi w pożywieniu przyszłe matki powinny stosować kompleksy witaminowe, zawierające niezbędne minerały, makro- i mikroelementy. Podczas ciąży szczególnie ważne są kwas foliowy, jod, cynk, żelazo, wapń, magnez, witaminy E, C, grupa B.

Aktywność fizyczna

Kobieta powinna aktywnie poruszać się i częściej na świeżym powietrzu. Kobietom w ciąży zaleca się regularne spacery po placach lub w parkach, a jeśli to możliwe - poza miasto na łono natury. Jednak nie przesadzaj z aktywnością fizyczną. Ćwiczenia rano wystarczą, aby utrzymać napięcie mięśni. Ponadto w czasie ciąży wykonywane są różne ćwiczenia, które nie tylko zwiększają odporność, ale także pomagają przyszłej mamie przygotować się do porodu.

Woda

W czasie ciąży kobiety powinny spożywać więcej płynów. Pamiętaj jednak, że zwykła woda z kranu zawiera dużo szkodliwych zanieczyszczeń, dlatego przed wypiciem należy ją dokładnie wyczyścić. Pomogą w tym filtry, które są specjalnie zaprojektowane, aby zwiększyć właściwości ochronne organizmu. Systemy filtracyjne pozwalają:

• usunąć związki chlorków i inne szkodliwe substancje z wody;

• wzbogacić wodę w magnez i cynk;

• usunąć obce smaki i zapachy.